Evropa po porabi alkohola zaseda prvo mesto, saj se osem od desetih držav z največjo porabo na svetu nahaja prav v Evropi. Z uživanjem alkohola so povezane številne zdravstvene težave, kot so rak, srčno-žilne bolezni in druge bolezni, ki vsako leto terjajo kar 300.000 življenj.
Svetovna zdravstvena organizacija WHO/Europe je zato lansirala projekt EVID-ACTION (Evidence into Action Alcohol Project), ki mlade in širšo javnost opozarja na nevarnosti uživanja alkohola ter spodbuja sprejemanje učinkovitih ukrepov za zmanjšanje njegovega negativnega vpliva. Namen EVID-ACTION je spodbuditi spremembe na ravni zakonodaje, širiti ozaveščenost in izboljšati preventivne ukrepe, da bi zmanjšali škodljive posledice alkohola za posameznike in skupnosti.
O srečanjih in projektu nam poroča Cita Jenko.
Kot del širšega projekta EVID-ACTION, je WHO/Europe ustanovila mrežo, ki mladim omogoča, da prispevajo svoje poglede k strateškemu načrtovanju preprečevanja uživanja alkohola. Mreža hkrati podpira izvajanje različnih komponent projekta in tudi omogoča dialog s politikami, kjer dajejo moč glasu mladih.
Na srečanjih mreže so se zbrali mladi, ki so povezani z mladinskim delom ter drugimi aktivnostmi, ki si prizadevajo za boljšo prihodnost. Prvo srečanje se je odvijalo novembra 2023 v Copenhagnu, drugo aprila 2024 v prav tako Copenhagnu, tretje pa junija 2024 v Madridu.
Na prvem srečanju so se poglobili v problematiko alkohola in raziskovali njegov vpliv na zdravje. Ugotovili so, da se mnogi mladi ne zavedajo številnih škodljivih posledic uživanja alkohola. Osvetlili so težave, povezane z uživanjem med mladimi. Govora je bilo tudi o oglaševanju alkohola na socialnih omrežjih. Razpravljali so o ukrepih, ki bi jih bilo potrebno sprejeli, da bi omejili tovrstni marketing, ki je posebno izrazit v kontekstu koktajlov in zabav.
Zbirali so razne predloge za ukrepanje, vključno s kontaktiranje raznih Instagram profilov, ki promovirajo trezen (ang. sober) način življenja in analizirali dobre prakse iz različnih držav.
Na drugem srečanju so se osredotočili na dve glavni točki – digitalni marketing in labelling. V to kategorijo spadajo tudi QR kode. Predstavniki iz različnih držav so prejeli nalogo, da obiščejo trgovine in preverijo, kateri alkoholni izdelki vsebujejo QR kodo, ki ozavešča potrošnike o negativnih učinkih uživanja alkoholnih pijač.
Cita sporoča, da je zelo navdihujoče videti 50 mladih, zbranih z enotnim ciljem – preprečevanje uživanja alkohola. Originalnost, samoiniciativnost in profesionalnost prinašajo upanje, da so v prihodnosti možne spremembe tudi na področju, ki je globoko zakoreninjeno v naši kulturi – našem odnosu do alkohola. Verjame, da lahko s skupnimi močmi lahko gradimo bolj zdravo okolje za vse nas.
Ključni cilji projekta EVID-ACTION vključujejo širjenje dostopa do znanstvenih dokazov o učinkovitih ukrepih za zmanjšanje uživanja alkohola, izboljšanje zdravstvene pismenosti ter označevanje alkoholnih pijač z jasnimi informacijami o tveganjih. Projekt želi prav tako okrepiti intervencije na področju alkoholne problematike v različnih okoljih, kot so šole, zdravstveni centri in delovna mesta, ter podpirati implementacijo prednostnih ukrepov iz Evropskega akcijskega načrta za zmanjševanje škodljivih učinkov alkohola (2022–2025). EVID-ACTION je pomemben korak k ustvarjanju bolj ozaveščene in odgovorne družbe, kjer bo znanje o vplivu alkohola lahko reševalo življenja.