Opuščanje kajenja

Opustitev kajenja je koristna za zdravje v katerem koli starostnem obdobju.

Opustitev kajenja je koristna za zdravje v katerem koli starostnem obdobju. Največje koristi za zdravje posameznik izkusi, če kajenje opusti pred 40. letom starosti. Učinki opustitve kajenja so še posebej ugodni pri opuščanju med mlajšimi starostnimi skupinami. Za kadilce, ki opustijo kajenje med 25. in 34. letom starosti, je preživetje skoraj enako tistemu med nekadilci in pridobijo 10 let življenja v primerjavi s tistimi, ki nadaljujejo s kajenjem.
Že kmalu po opustitvi kajenja telo začne popravljati škodo, povzročeno s kajenjem, koristi opustitve pa se s časom večajo.

Koristi opustitve kajenja so:

  • čez 20 minut se srčni utrip vrne na normalne vrednosti,
  • po 12 urah se raven ogljikovega monoksida v krvi zniža do normalne vrednosti,
  • po 2 tednih do 3 mesecih začne upadati tveganje za srčni infarkt in se izboljševati pljučna zmogljivost,
  • po 1–9 mesecih se zmanjša dražeči kašelj in ublažijo težave z dihanjem,
  • po 1 letu se tveganje za koronarno srčno bolezen zniža za polovico,
  • po 5–15 letih je tveganje za možgansko kap podobno tistemu pri nekadilcu, tveganje za raka v ustni votlini, raka grla in požiralnika pa pol manjše kot pri kadilcu,
  • po 10 letih je tveganje za smrt zaradi pljučnega raka pol manjše kot pri kadilcu, prav tako tveganje za raka mehurja, zniža pa se tudi tveganje za raka materničnega vratu, glasilk, ledvic in trebušne slinavke,
  • po 15 letih je tveganje za koronarno srčno bolezen podobno tistemu pri nekadilcu.

Marsikateri bivši kadilec je sam opustil kajenje, številni pa potrebujejo dodatno pomoč, ki poveča uspešnost opustitve. V Sloveniji obstaja več vrst brezplačnih in plačljivih pomoči pri opuščanju kajenja.
Ena od njih je brezplačni svetovalni telefon 080 27 77, ki deluje vsak dan, tudi med vikendi in prazniki, med 7. in 10. uro ter med 17. in 20. uro. Klicoči lahko dobijo različne informacije glede opuščanja kajenja, lahko se dogovorijo za podporo/svetovanje v času opuščanja kajenja in vzdrževanja abstinence. Brezplačni so tudi programi opuščanja kajenja, ki potekajo v zdravstveno-vzgojnih centrih v zdravstvenih domovih po vsej Sloveniji. Kadilci za obisk centra ne potrebujejo napotitve s strani osebnega zdravnika, lahko pa izbirajo med skupinskim in individualnim svetovanjem. Te vrste pomoči so namenjene tudi mladostnikom. Povezava do seznama zdravstveno-vzgojnih centrov in kontaktov je dostopna na http://www.nijz.si/sl/nacionalni-program-primarne-preventive-srcno-zilnih-bolezni. V Sloveniji smo razvili tudi program opuščanja kajenja posebej za najstnike in mlade, ki ga trenutno v nekaterih regijah Slovenije izvajajo nevladne organizacije. Plačljivi vrsti pomoči pri opuščanju kajenja sta nikotinsko nadomestno zdravljenje (žvečilke, obliži, pršila) in zdravila na recept.

O učinkovitosti elektronskih cigaret v opuščanju kajenja je na voljo še premalo ustreznih raziskav in podatkov, čeprav se jih pogosto smatra ali oglašuje kot vrsto pomoči pri opuščanju kajenja. Zaradi pomanjkanja podatkov ne moremo trditi, da so učinkovite pri opuščanju kajenja, in jih ne priporočamo za pomoč pri opuščanju kajenja. Priporočamo, da kadilci, ki želijo opustiti kajenje, pri tem uporabljajo preizkušeno in dokazano varne ter učinkovite izdelke, ki so na voljo v lekarnah ali jih predpiše zdravnik na recept.

Priporočeno branje:
Dejstva o škodljivosti kajenja
Izzivi opuščanja kajenja
Ne bom več kadil, ne bom več kadila


Glavni viri:

  1. Jha P, Ramasundarahettige C, Landsman V, Rostron B, Thun M, Anderson RN et al. 21st-Century hazards of smoking and benefits of cessation in the United States. N Engl J Med 2013; 368: 341-50.
  2. U. S. Department of Health and Human Services. The Health Consequences of Smoking: A Report of the Surgeon General. Atlanta: U. S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, 2004.
  3. World Health Organization. Fact sheet about health benefits of smoking cessation. Pridobljeno 13. 7. 2018 s spletne strani: http://www.who.int/tobacco/quitting/benefits/en/
  4. Kalkhoran S, Glantz SA. E-cigarettes and smoking cessation in real-world and clinical settings: a systematic review and meta-analysis. Lancet Respir Med 2016; 4(2): 116-28.
  5. Khoudigian S, Devji T, Lytvyn L, Campbell K, Hopkins R, O'Reilly D. The efficacy and short-term effects of electronic cigarettes as a method for smoking cessation: a systematic review and a meta-analysis. Int J Public Health 2016; 61(2): 257-67.
  6. Malas M, van der Tempel J, Schwartz R, Minichiello A, Lightfoot C, Noormohamed A, Andrews J, Zawertailo L, Ferrence R. Electronic Cigarettes for Smoking Cessation: A Systematic Review. Nicotine Tob Res 2016; 18(10): 1926-1936.
  7. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. Public health consequences of e-cigarettes. Washington: The National Academies Press, 2018.
  8. The National Health and Medical Research Council of Australia. NHMRC CEO Statement: Electronic Cigarettes (E-Cigarettes).

PREBERITE TUDI

03.06.2021

“Odločeni! Opuščamo kajenje”

  Ljubljana, 28. maj 2021 Vsako leto 31. maja obeležujemo Svetovni dan brez tobaka, ki je letos posvečen opuščanju kajenja in poteka pod geslom »Odločeni!

22.04.2021

Simpozij: ”Odločeni! Opuščamo kajenje”

Ob Svetovnem dnevu brez tobaka bo v petek, 28. 5. 2021, potekal simpozij z naslovom “Odločeni! Opuščamo kajenje”, na katerem sodeluje tudi Zveza Brez izgovora

12.04.2021

Evropska spletna raziskava o…

Nacionalni inštitut za javno zdravje se je pridružil mednarodni raziskavi o uporabi drog, ki jo koordinira Evropski center za spremljanje drog in zasvojenosti z drogami

Vse novice