Kako se izogniti negativnim posledicam spleta?

Z upoštevanjem nekaj priporočil lahko zmanjšamo negativne posledice uporabe interneta. Preveri, kako!

1. Omejite uporabo digitalne tehnologije

Sami si določite pravila glede količine časa, ki ga porabite za telefon ali računalnik, morda pa tudi pravila glede prostora, kje tehnologije ne boste uporabljali, ali nalog, ki jih morate opraviti, preden lahko uporabljate novodobno tehnologijo – primer: »Instagram bom preveril samo trikrat na dan«, ali pa »po 21. uri ne bom uporabljal telefon« ipd. 


2. Vzemite si čas za kvaliteten spanec

Eden glavnih načinov, kako tehnologija vpliva na naše življenje, je tako da povzroča motnje spanja. Popraviti je potrebno svoj spalni cikel, da bo vaš spanec neprekinjen in kvaliteten. Vaša spalnica naj bo miren prostor, v katerem ne uporabljate digitalne tehnologije.

3. Izogibajte se nenehnemu hitenju

Tehnologija nas dela zelo nemirne, saj se želimo takoj seznaniti z najnovejšimi novicami, strah nas je, da bomo kaj zamudili (FOMO = fear of missing out). Pomembno je, da poskusite biti mirni in se zavedate, da lahko stvari počakajo na bolj primeren čas. 


4. Uporabljajte planer

Da se izognete stresu zaradi tehnologije, si poskušajte stvari dobro organizirati. Začnite z izdelavo urnika, ki vam ustreza, ter razporedite svoje vsakodnevne aktivnosti (vključno z uporabo tehnologije) glede na obveznosti v posameznem dnevu.


5. Privoščite si digitalni post

Vsaj kakšen dan ali pa mogoče cel teden na dopustu poskusite tehnologijo uporabljati čim manj pogosto. Več raziskav je pokazalo, da lahko celo samo petdnevni ali tedenski oddih od Facebooka privede do manjšega stresa in večjega življenjskega zadovoljstva. Lahko si tudi postavite bolj stroga pravila glede uporabe – druga raziskava je pokazala, da je uporaba Facebooka, Instagrama in Snapchata samo 10 minut dnevno v obdobju treh tednov vplivala na manjšo osamljenost in depresijo. Na začetku je to morda res zelo težko, a s pomočjo družine in prijateljev vam lahko uspe, hkrati pa morda še njih spodbudite, da poskusijo podobno.


6. Uporabljajte družbena omrežja čim bolj pozitivno

Pri uporabi bodite čuječi in pozorni, spremljajte posameznike in znamke, ki vas navdajajo s pozitivnimi občutki, spremljajte zabavne meme strani, ki vas nasmejejo in zmanjšajo stres. Uporabljajte družbena omrežja, da se dogovorite za srečanja v živo ali vsaj prek videokonferenc, saj je pogovor, ko lahko drugo osebo vidimo, precej bolj kvaliteten od tipkanja. Poskusite družbena omrežja uporabljati manj pasivno (le sprejemanje informacij) in bolj aktivno – vključujte se v relevantne skupine in pogovore, objavljajte svoje razmišljanje in izdelke ipd.


7. Bodite kritični uporabnik družbenih omrežij

Ne pozabite, da je tisto, kar vidite, ponavadi nekoliko zaigrano ali navidezno popolno, in ni dober prikaz vsakodnevnega življenja povprečne osebe. Že če se zavedate vsega, kar je bilo v članku zapisano, je to dober korak v pravo smer.


8. Ne pozabite, da ste vi tisti, ki ima kontrolo

Vedno se zavedajte, da ste vi tisti, ki kontrolira svoja čustva in počutje, ne družbena omrežja ali druge ljudje. Vzemite svojo uporabo digitalne tehnologije v svoje roke in si jo prilagodite tako, da ustreza vam. Izbrišite prijatelje, ki vam niso všeč, pritisnite »unfollow« za nekoga, ki vam gre na živce, ali celo blokirajte osebo, ki negativno vpliva na vaše duševno zdravje.

 

9. Prizadevajte si za zdrav življenjski slog

To je odgovor na veliko število vsakodnevnih težav, tudi na stres.
 

10. Zavedajte se, da če bo konec sveta, vam bo nekdo to zagotovo povedal

Tudi če ne uporabljate Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikToka ali česarkoli drugega. Seveda bodo ljudje objavljali fotografije tudi med apokalipso, ampak – kako vam bo pomagalo, da te objave ves čas spremljate in pozabite nase?


Aplikacije, ki vam lahko pomagajo pri nadzorovanju svoje uporabe spleta in digitalne tehnologije

Uporabnih in brezplačnih aplikacij v ta namen je ogromno, vse pa seveda ne ustrezajo vsem. Če vam prva, ki jo preizkusite, ne ustreza, ne obupajte in preizkusite še kakšno drugo, saj se zagotovo najde nekaj za vsakogar!

Nekaj idej:
• Brain.fm (Android, iOS, Web) – glasba za koncentracijo
• Cold Turkey Blocker (macOS, Windows) – zaklepanje računalnika
• Focus@Will (Android, iOS, Web) – glasba brez besedila in spremljanje lastne produktivnosti
• Hocus Focus (macOS) – uporaba samo enega okna naenkrat
• Freedom (Chrome, Firefox, iOS, macOS, Opera, Windows) – blokiranje določenih aplikacij, obvestil, ljudi ipd.
• LeechBlock (Chrome, Firefox) – uporaba časovnikov za blokiranje ali dovolitev dostopa do določenega spletnega mesta
• Mindful Browsing (Chrome) – opomniki za prenehanje uporabe nekoristnih spletnih strani
• RescueTime (Android, iOS, Linux, macOS, Web, Windows) – spremljanje produktivnosti in blokiranje določenih spletnih strani
• Self Control (macOS) – aplikacija za koncentracijo
• Screen time (iOS) – nastavljanje pravil za lastno uporabo
• Moment (Android) – nastavljanje pravil za lastno uporabo
• Forest (Android, iOS) – kontroliranje neuporabe telefona s spremljanjem rasti drevesa
• Pocket Points (Android, iOS) – zbiranje točk za slednje pravilom in zmanjšano uporabo
• StayFocusd (Chrome) – blokiranje spletnih strani
• Flipd (Android, iOS) – spremljanje uporabe družbenih omrežij, izklop družbenih omrežij in obvestil za določen čas
• Goodnight Chrome (Chrome) – brskalnik Chrome se izklopi ob prej določeni uri
• Checky (Android, iOS) – spremljanje, kolikokrat na dan preverite telefon in vzorcev vaših navad
• Headspace (Android, iOS, Web) – vodene meditacije
• Izziv 22 (Android, iOS) – vaje čuječnosti (v slovenščini)

Veliko uspehov!


Viri:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00224545.2018.1453467?journalCode=vsoc20
https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2016.0259
https://guilfordjournals.com/doi/10.1521/jscp.2018.37.10.751
Foto: Lucie Liz (Pexels)

 

PREBERITE TUDI

15.09.2021

Akademija Brez izgovora v…

V letu 2020 je svetovna pandemija povzročila težave na področju zaposlovanja, predvsem zaposlovanja mladih. Zmanjšanje celotnega delovno aktivnega prebivalstva je bilo med leti 2019 in

07.09.2021

Summer camp 2021!

Konec julija, ko bi se nas večina najraje preselila v hladilnik, se je tudi letos odvijal tradicionalni poletni tabor No Excuse Summer Camp. Na Kokarski

05.08.2021

Pot do Fuerteventure in…

Šest aktivistov iz Slovenije se je udeležilo izmenjave, ki je trajala 6 polnih dni. Trajnostni razvoj nas je vodil skozi doživetje. Lahko bi rekli, da

Vse novice