Energijske pijače in učenje dolgo v noč? Pripravite si raje kavo ali črni čaj!

Proizvajalci trdijo, da energijske pijače izboljšajo fizično vzdržljivost, hitrost naših reakcij in koncentracijo. Prepričajo nas v nakup in uživanje v situacijah, ko moramo dolgo ostati budni, se učiti, voziti, delati… Nedvomno med izpitnim obdobjem po njih poseže veliko študentov. A energijske pijače pomagajo za kratek čas, zato s kofeinom ne pretiravajte! Namesto energijskih pijač si pripravite raje kavo ali črni čaj, brez sladkorja.

Glavne sestavine energijskih pijač na našem trgu so kofein, sladkor, taurin in glukuronolakton, poudarjajo na ZPS. Po mnenju proizvajalcev so spodbujevalni učinki teh pijač posledica interakcije med različnimi sestavinami, zato samo uživanje kave naj ne bi imelo enakega učinka.

Mnoge študije narejene v preteklih letih izkazujejo pozitiven učinek energijskih pijač na osredotočenost in pozornost, kot tudi na hitrost reakcij pri časovno omejenih nalogah. Nekatere omenjajo tudi izboljšanje spomina, vendar ne v enaki meri. Ugotovitve, iz množice raziskav pa kažejo le na to, da je večina učinkov energijskih pijač na kognitivne funkcije povezana predvsem s prisotnostjo kofeina. Vsebujejo ga okoli 80 mg na priporočeno zaužito  količino (250 ml pločevinka). Učinki ostalih sestavin (taurin in glukoronolakton) žal še niso dovolj raziskani, da bi lahko trdili njihove pozitivne lastnosti. Doza kofeina je  lahko hitro presežena.

Visoka vsebnost sladkorja poskrbi da se nam koncentracija hitro poveča a kmalu tudi popusti, zato moramo poseči po novi dozi, še opozarjajo na ZPS. Približno 1 h po zaužitju bomo občutili padec sladkorja v krvi, kot tudi popuščanje učinka kofeina. Postopoma bomo postali bolj in bolj utrujeni. V kolikor še nismo končali z učenjem ali delom bomo primorani v zaužitje dodatne količine napitka.

Kofein v večjih odmerkih lahko pri posameznikih povzroči prebavne težave in anksioznost. Slabost, nervoza in tresenje se lahko pojavijo po zaužitju večjih količin kofeina (8 mg/kg telesne mase) po daljšem obdobju budnosti (40 ur). Posebej pazljivi morajo biti tisti, ki kofeina ne uživajo redno, saj je doza lahko hitro previsoka.

Uživanje energijskih pijač naj bo izjema, ne pravilo! S kofeinom in energijskimi pijačami torej pazljivo in ne vsak dan. Že zaradi prevelike vsebnosti sladkorja in povišanja krvnega pritiska, ki lahko vpliva na nastanek kardiovaskularnih obolenj, se pretiravanje odsvetuje. Kava na dan ali zvečer dan pred izpitom pa vam načeloma ne bo škodovala.

Študentje, še več koristnih nasvetov najdete tukaj, na spletni strani Veš kaj ješ. Na strani bodo našli vrsto koristnih nasvetov tudi vsi tisti, ki jih zanima zdrav način prehranjevanja. Koristni nasveti so del aktivnosti izvajanja programa Študent, veš, kaj ješ, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje, izvaja pa ZPS v sodelovanju z Mladinsko zvezo Brez izgovora Slovenija.

PREBERITE TUDI

04.11.2022

Transparency International Slovenia ob…

Transparency International Slovenia (TI Slovenia) ob zaključku projekta Brez izgovora, ki je potekal pod okriljem mladinske zveze Brez izgovora, in v okviru katerega smo v TI

13.10.2022

Our ESC experience in…

Nice to meet you, No Excuse! So here we are. In the cozy office in the center of charming Ljubljana. Hard to believe it’s been

07.10.2022

SustainMobility adventure

Erasmus+ projects are full of experiences. Read Ceyda’s views on one of the youth exchanges which happened in Alanya, Turkey.   This summer I had

Vse novice